Wydział MIM Uniwersytet WarszawskiFaculty of MIM University of Warsaw

Wyszukiwarka

Pomiń menu
Powrót do listy seminariów

Seminarium Popularyzacja Matematyki

Celem seminarium jest odkrywanie tematów, za pomocą których można zafascynować matematyką. Może to być teoria, twierdzenie, przykład albo inny urokliwy drobiazg matematyczny.

Prowadzący mają spory zapas własnych koncepcji, ale są gotowi docenić każdy fajny pomysł pochodzący od osób skłonnych przyłączyć się do naszego seminarium. Liczymy na to, że na koniec roku każdy z nas będzie dysponował znacznie bogatszym niż dziś zasobem odpowiedzi na pytanie: dlaczego matematyka jest ładna i ciekawa?

Prowadzą: Joanna Jaszuńska i Zbigniew Marciniak

Harmonogram

Osoby, które chciałyby otrzymywać mailowe powiadomienia o kolejnych referatach, prosimy o informację.

2016-12-12, godz. 12:15, s. 4070
Martyna Soszyńska
Mylne intuicje statystyczne

2016-12-05, godz. 12:15, s. 4070
Małgorzata Nizielska
O łacińskich kwadratach

2016-11-28, godz. 12:15, s. 4070
Aleksandra Grzybowska i Anna Skoczek
Proste i ciekawe przykłady zastosowania teorii gier na dobry początek

2016-11-21, godz. 12:15, s. 4070
Marek Kordos
Każda ptaszyna swym własnym głosem Pana Boga chwali

2016-11-14, godz. 12:15, s. 4070
Jakub Tyrek
Sztuczki karciane z matematyką

2016-11-07, godz. 12:15, s. 4070
Martyna Płomecka i Dominika Szwed
Paradoksy w matematyce

2016-10-24, godz. 12:15, s. 4070
Wszyscy uczestnicy seminarium
Krótkie prezentacje pomysłów na tegoroczną działalność

2016-10-17, godz. 12:15, s. 4070
Przemysław Kiciak
Fraktalowy kalejdoskop, czyli jak by tu poiterować

2016-10-10, godz. 12:15, s. 4070
Zbigniew Marciniak
Moje ulubione zadania

2016-10-03, godz. 12:15, s. 4070
Paweł Traczyk
Kolorowe węzły, kolorowe sploty

2016-06-13, godz. 12:16, s. 3180 (uwaga - zmiana sali!)
Marek Kordos i Kamila Łyczek
Matematyczny Cyrk
Cyrk, czyli o matematyce lekko i niefrasobliwie. Dedykowany szczególnie tym, którzy matematykami nie są i prawdopodobnie nigdy nie będą.

2016-06-06, godz. 12:15, s. 321 w IM PAN (nie MIM UW!)
Thomas Church (Stanford University)
The cap set problem
W najbliższy poniedziałek na seminarium z Popularyzacji Matematyki zamiast tradycyjnie do sali 4070 na wydziale MIM zapraszamy wyjątkowo do sali 321 w Instytucie Matematycznym PAN; opis wykładu w niżej załączonym mailu.

Instytut znajduje się w pobliżu pl. Konstytucji, konkretniej na ul. Śniadeckich 8 i pół godziny w zupełności wystarcza, by przemieścić się (np. tramwajem nr 14, nr 15, rowerem, samochodem) z MIM do IMPAN lub na odwrót. Sala 321 jest na III piętrze.

---------- Forwarded message ----------
Date: Tue, 31 May 2016 21:46:54
From: Michał Krych
To: students@students.mimuw.edu.pl, mimpp@mimuw.edu.pl
Subject: [Mimpp] Fwd: Fw: Re: Fw: AW: Re: PL plans (fwd)

Szanowni Państwo,

w poniedziałek, 6 czerwca, 12:15 -14, odbędzie się w IMPAN-ie, sala 321, odczyt laureat nagrody im. Kamila Duszenki.

Odczyt jest przeznaczony dla młodych ludzi - taka była koncepcja fundatorki nagrody, matki Kamila - p. Izabeli Mironowicz. Informacje o nagrodzie można znaleźć tu:

http://fmw.uni.wroc.pl/o-fundacji/nagroda-duszenki/nagroda-im-kamila-duszenki

na tej stronie jest też kilka słów o laureacie.

Laureatem nagrody został Thomas Church, ze Stanford University.

Ostatecznie zdecydował się mówić o rozwiązanym ostatnio, po kilkudziesięciu latach problemie, o czym można przeczytać poniżej.  Wedle autora do zrozumienia odczytu potrzebna jest niewielka wiedza matematyczna, opis na samym dole.

Zapraszam na ten odczyt zainteresowanych zwłaszcza tych studentów, którzy uczestniczyli w finałach Olimpiady Matematycznej i mieli okazję poznać Kamila lub czytać rozwiązani9a zadan olimpijskich Jego autorstwa (od 2008 do 2014 r).


Pozdrowienia

Michał Krych

> > >
> > >  Title: The cap set problem
> > >  Abstract: Out of the 81 cards in the game of Set, what is the largest
> > >  number
> > >  of cards you can put down without forming a set? You can formulate this
> > >  mathematically as: out of the 81 vectors in the vector space F34, what
> > >  is
> > >  the largest subset that does not contain any line? (the answer: 20
> > >  cards/vectors)
> > >
> > >  The cap set problem, which has been open for many decades, asks:
> > >  as n goes
> > >  to infinity, can we find subsets of F3n containing no line that occupy a
> > >  greater and greater proportion of these vector spaces? Or is there an
> > >  exponential gap that cannot be crossed? Two weeks ago, there was a huge
> > >  breakthrough: it turns out they cannot be larger than 2.8n. This
> > >  completely
> > >  solves the cap set problem.
> > >
> > >  The most amazing thing about this breakthrough is that the proof is
> > >  COMPLETELY elementary; all that is necessary is factoring of
> > >  polynomials,
> > >  basic linear algebra, and the central limit theorem. In this
> > >  self-contained
> > >  talk I will give the entire proof of the solution to the cap set
> > >  problem.
> > >  This talk should be accessible to anyone familiar with linear algebra
> > >  and
> > >  polynomials over Fp.
> > >


2016-05-23, godz. 12:15, s. 4070
Zbigniew Marciniak
"Wprowadzenie do statystyki" oraz "O pogłębionym nauczaniu matematyki"

2016-05-16, godz. 12:15, s. 4070
Przemysław Kiciak
Trzy wymiary na płaskich obrazach

2016-05-09, godz. 12:15, s. 4070
Marta Czerska
Matematyka z papieru, czyli jak wykorzystać origami w szkole

2016-04-25, godz. 12:15, s. 4070
Maciej Jończyk
Analiza niestandardowa

2016-04-18, godz. 12:15, s. 4070
Kamila Łyczek
Gry w ujęciu różnym
O tym, jak przy pomocy pudełek i kamieni zbudować maszynę samouczącą się oraz o grach, których nazwa determinuje zasady.

2016-04-11, godz. 12:15, s. 4070
Radosław Kurek
Jak układać kafelki, czyli sztuka wypełniania płaszczyzny wielokątami

2016-04-04, godz. 12:15, s. 4070
Marzena Deć
Problem kierunków

2016-03-21, godz. 12:15, s. 4070
Agnieszka Senatorska-Skórkowska
Drzewa i nawiasy... Gdzie jeszcze ukryły się liczby Catalana?

2016-03-14, godz. 12:15, s. 4070
Paulina Suchodolska
Czy kwadrat da się podzielić na nieparzystą liczbę trójkątów o równych polach?

2016-03-07, godz. 12:15, s. 4070
Kamil Orłowski
O rozmieszczaniu kul w urnach

2016-02-29, godz. 12:15, s. 4070
Małgorzata Makowska
Opowiastki o nieskończoności i liczbach skończonych

2016-01-25, godz. 12:15, s. 4070
Zbigniew Marciniak
"O pojęciu przestrzeni" oraz "Cienie matematyczne"

2016-01-18, godz. 12:15, s. 4070
Joanna Jaszuńska
Twierdzenie Halla o kojarzeniu małżeństw

2016-01-11, godz. 12:15, s. 4070
Jerzy Tyszkiewicz
Algorytmy równoległe, czyli powrót do podstawówki

2015-12-21, godz. 12:15, s. 4070
Małgorzata Makowska
Mniej znane wielościany

2015-12-14, godz. 12:15, s. 4070
Kamil Orłowski
Punkty przecięcia przekątnych wielokątów foremnych

2015-12-07, godz. 12:15, s. 4070
Paulina Suchodolska
O okręgu dziewięciu punktów

2015-11-30, godz. 12:15, s. 4070
Radosław Kurek
Paradoksy i ciekawe zadania rachunku prawdopodobieństwa

2015-11-23, godz. 12:15, s. 4070
Marta Czerska
Eleganckie zastosowania wzoru Eulera

2015-11-16, godz. 12:15, s. 4070
Agnieszka Senatorska-Skórkowska
Krótko i węzłowato: czyli skąd się wzięły węzły w matematyce i dlaczego są interesujące

2015-11-09, godz. 12:15, s. 4070
Marzena Deć, Przemysław Kiciak, Kamila Łyczek
Sferostożki, czyli: Czy trudno odkryć coś nowego wśród brył? Jak rozbudzić wyobraźnię przestrzenną?

2015-10-26, godz. 12:15, s. 4070
Tomasz Kazana
Wiem, ale nie powiem, czyli dowody z wiedzą zerową
2015-10-19, godz. 12:15, s. 4070
Zbigniew Marciniak
Idziemy po chodniku
2015-10-12, godz. 12:15, s. 4070
Michał Wojciechowski
Wilk, koza i kapusta czyli o unikaniu stresu w podróży

2015-10-05, godz. 12:15, s. 4070
Marek Kordos
Po co nam teorie, po co teoriom modele?